Tüüp: Tavaline aare Maakond / linn: Harjumaa Raskusaste: peidukoht 1.5, maastik 3.5 Suurus: väike Aarde asukohainfo nägemiseks logi sisse! |
Kirjeldus:
Harjumaal asub üks omapärane sild, mis kuni 2017. aasta kapremondini oli kitsas ja munakivisillutisega sild. Kasutusel ühe tähtsa maantee peal.
Harju-Risti - Nõva teel üle Vihterpalu jõe Puuna silla ehitust alustati 1929. aasta sügisel ja valmis sai 1931 aasta 20. novembriks. Silla avamine toimus 25.11.1931. Praeguseks on sild kantud kultuurimälestiste registrisse. 2017. aastal tehti sillale kapitaalne remont. Sambad jäeti vanad, aga pealmine osa ehitati laiemaks.
Tallinnas ilmunud päevaleht "Kaja" kirjutas 26.11.1931 järgmist:
Püsiw ühendus Harju- ja Läänemaa wahel.
Puuna uus sild awati.
Kesknädalal, 25. nowembril, wõeti Harju maawalitsuse poolt ehitajalt wastu ja avati liikumiseks Wihterpalu wallas asuv Puuna sild. Uue silla awamise puhul oli meie kaastöölisel kõnelus Harju maainseneri R. Ambrosiga, kes uue silla kohta andis alljärgnewad andmed: Puuna raudbetoon konsoolkandjatega silla ehitustöid alustati 1929. a. sügisel ja lõpule jõuti töödega 23. nowembril sel aastal. Sild on kolme awausega ja 21 meetrit pikk. Silla sambad on tahutud graniitkiwidest. Kuna maapõhjaks silla juures osutus pehme sawi, tulid silla jõesambad rajada 4 meetri sügawusel jõepõhjas asuwale paekihile. Seda toimetati eriliste kaewude abil, millised hiljem betooniga täis walati. Kogu silla ehitustöödest oli mainitud töö kõige raskem teostada, mis ka silla ehitustööde lõpulewiimist tähtajaks takistas. Oma ehituswiisi poolest on uus Puuna sild nüüd üks moodsamaid ja ajakohasemaid sildu. Ühenduses silla ehitamisega ehitati ümber ka sillale wiiw maantee, milline töö nõudis umbes weerandi silla ehitamisekuludest. Kuna Puuna sild asub maanteel, mis ühendab nii Harjumaa läänepoolset osa kui ka selle taga asuvaid Läänemaa kaugemaid kohti, nagu Rikholdi j. t., siis on sellel sillal eriline tähtsus liikumise kohta maanteel, kuna nimetatud maakohtadel ei ole mingit ühendust raudteega. Kuna weetõus Wihterpalu jões silla asukohal on eriliselt suur, siis oli wana puusild seal kewadeti sagedasti üleujutatud, mis tunduwalt takistas ülepääsu jalakäijatel kui ka weoabinõudel. Uus sild on ehitatud maainseneri R. Ambrose poolt koostatud projekti järele ja ehituse teostajaks oli ettewõtja Oskar Koost. Sild läks maksma 45.000 kr. ja selle ehitamisega on kindlustatud püsiw ühendus Harju- ja Läänemaa wahel.
Nüüd on geopeituse huvilistel võimalus uurida silda ka altpoolt. Teatud nurga alt paistab karp veidi silma. Kättesaamine pole tegelikult üldse nii raske. Vaja läheb aga abivahendit (valik on teie), abilist või koguni tugevat füüsist.
A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|0|1|2|3|4
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|5|6|7|8|9
Lingid: http://register.muinas.ee/public.php?menuID=architecture&action=view&id=290
Aarde sildid: vaatamisväärsus (5), ronimine (4), lumega_leitav (4), soovitan (3)(täpsemalt)
Geocaching.com kood: GC5YN7W
Logiteadete statistika: 170 (96,6%) 6 9 1 0 1 0 Kokku: 187
Ei noh, kes siis maastiku raskusastet loeb ennem, kui vallutama hakkab.
No ma sain aru küll, kus see aare peidus on. Aga päris ämblikmees ma pole ja järgmine kord tulles olen rohkem valmistunum, võtan vähemalt abimehe kaasa.
Uurisime silda altpoolt ja küljelt, õige nurga alt ilmselt mitte, kuna polnud päris selge, kuhu ja kellest meist abivahend ehitada, loobusime seekord..
Möödasõites tulin vaatama, millega siis tegemist. Proovisin ka kohalike abivahenditega aaret kätte saada aga ei õnnestunud. Isegi ei ole kindle kas aare oli seal kust teda otsisin. Järgmiseks korraks on teada, mis abivahend on vajalik kaasa võtta.
No seekord siis sedamoodi... Teinekord on ehk rohkem õnne....
Läksime uudistama kuid seekord silma ei hakanud. Eks tuleme kunagi parema abivahendiga tagasi.
Jalutasin kohale, mis see siis noppida ei ole. Kohale jõudes sain aru, et vist päris nii ei ole... Lugesin kirjeldust ja sain targemaks ehk läksin minema, et tulla kunagi erivarustusega tagasi. Eemaldudes põrkasin kokku järgmistega, kellel abivahend kaasas. I'll be back.