Tüüp: Tavaline aare Maakond / linn: Tallinna linn Raskusaste: peidukoht 2.5, maastik 2.5 Suurus: normaalne Aarde asukohainfo nägemiseks logi sisse! |
Kirjeldus:
See aare kutsub sind vaatama 20. sajandi alguse silmapaistvat tehnikarajatist - Noblessneri laevatehase ellingut.
Noblessneri ajalugu algas 1912. aastal, mil kaks Peterburi ärimeest – Emanuel Nobel (Alfred Nobeli vennapoeg) ja Arthur Lessner – rajasid siia toonase Tsaari-Venemaa tähtsaima allveelaevade tehase. Kahe mehe perekonnanimedest saigi tehas nime Noblessner.
Elling paikneb kunagise laevaehitustsehhi ja mere vahelisel maa-alal. Ehitusaeg on 1913.-15. aasta. Muulid (nr. 40a ja 39) ja nende vaheline slipp on rekonstrueeritud 2002. aastal.
Elling koosneb staakeldusplatsist, transpordiplatsist ja slipist muulidega. Ajaloolisel staakeldusplatsil on säilinud ainult rööpad, platsi idaosas seisavad 2002. aastal püstitatud kahed tugiraamid. Staakeldusplatsi ajaloolised tugiraamid on eemaldatud. Merepoolsel transpordiplatsil on säilinud rööbasteed, liikuv sild ja transpordivagunid.
Aastatel 1914–1917 ehitati Noblessneri Laevatehases üheksa Bars-tüüpi allveelaeva Läänemere laevastiku jaoks ja kolm Vaikse ookeani laevastiku jaoks. Naabruses asunud Volta tehases valmistati ehitatavatele allveelaevadele kogu elektriseadmestik.
1916. aastal sai tehas veel tellimuse 20 suure ookeaniallveelaeva ehitamiseks, kuid 1917. aasta oktoobrirevolutsiooni tõttu jäidki need ehitamata. Tellimuste vähesuse tõttu kuulutati 1925. aastal välja tehase pankrot ning hooned jagati mitme ettevõtte vahel, kes muuhulgas ehitasid siin väiksemaid laevu. Nõukogude okupatsiooni algul liideti killustunud ettevõtted taas üheks. Aastatel 1944–1951 kandis tehas nime Tallinna Meretehas ning siin remonditi Balti laevastiku miinitraalereid. Järgmistel kümnenditel tegutses käitis Meretehas nr 7 ja 7. laevaehitustehase nime all, ehitades aluseid Nõukogude mereväele ning remontides vaalapüügilaevu ja kalatraalereid.
Pärast Eesti iseseisvuse taastamist 1991. aastal sai tehase nimeks Tallinna Meretehas. Siin ehitati Eesti Piirivalveametile patrull-laev Pikker ja remonditi ka allveelaeva Lembit enne selle üleandmist Eesti Meremuuseumile.
Alates Tallinna Meretehase pankrotist 2001. aastal kuulub tehas BLRT Grupile, kes koostöös partneritega arendab Noblessneri sadamalinnakut ja elamukvartalit.
Allikad: noblessner.ee, kultuurimälestiste register ja wikipedia
Vihje: https://linktw.in/hltEfX
A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|0|1|2|3|4
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|5|6|7|8|9
Lingid: pole
Aarde sildid: tasuline_parkla (3), muguoht (3), vaatamisväärsus (2), lumega_raske (2), ilus_vaade (2), soovitan (1), lastesõbralik (1), drive-in (1)(täpsemalt)
Geocaching.com kood: GC91C4V
Logiteadete statistika: 134 (96,4%) 5 7 0 0 0 0 Kokku: 146
Aare olemas, tere tulemast otsima! NB! Muutunud raskusastmed ja koordinaat nihkunud!
Täna saab lisaks logiskoorile siitkandist ka tasuta kokteilisorbeed :)
Panin aarde tagasi. Hetkel ligipääs ilusti olemas läbi Iglupargi ning aarde ümbrus kenasti korda tehtud.
Olge vaid mugudega ettevaatlikud!
Muutsin aarde staatust. Uus staatus on "OK / Aktiivne".
Muutsin aarde staatust. Uus staatus on "Ajutiselt kättesaamatu".
Muutsin aarde staatust. Uus staatus on "Ajutiselt kättesaamatu".
Hetkel oli aardele veel ligipääs olemas, aga uued majad on planeeritud ümberringi ja hetkel siis tõin kasti ära.
Natuke kahju on sellest, et aaret pannes lootsin et see koroonajama saab varsti läbi ja ka välismaa geopeiturid seda logima jõuavad, kahjuks aga nii ei läinud.
Kui majad valmis saavad, panen aarde tagasi ning loodetavasti on siis ka koroonaga lõpp.