Tüüp: Tavaline aare Maakond / linn: Võrumaa Raskusaste: peidukoht 1.5, maastik 1.0 Suurus: normaalne Aarde asukohainfo nägemiseks logi sisse! |
Kirjeldus:
Aarde on peitnud geopeitur mariareiljan, kes kajastab enda tegemisi geocaching.com lehel. Antud aarde peitja ei mängi ise geopeitus.ee lehel ning aarde info ei pruugi seetõttu 100% täpne olla. Vaata kindlasti infot ka geocaching.com lehel, samuti saab aarde omanikuga sealtkaudu ühendust! Kui märkad erinevusi geopeitus.ee ja geocaching.com lehtede vahel, siis anna sellest palun teada geopeitus.ee lehel "Kiri administraatorile" (lehe vasakul pool või allservas) kaudu.
Aare asub Põdra turbarabas, mida kunagi kasutati turbakaevanduseks. Mida siit näha saab, on vanad turbakaevanduse väljad.
Siin kaevandas umbes aastani 2015 turvast firma nimega AS Ket. Turbakaevandamine lõpetati, sest turba kvaliteet ei vastanud enam nõuetele ja turvas polnud enam nii puhas. AS Ket’i tehas asub aardest kirde suunal umbes 2 km kaugusel. Tehas on praeguseks maha jäetud, isegi osa vanast tehnikast on seal veel alles. Tehase kõrval on elumaja, kus tookord elasid mõned töötajad ja praegu elavad ikka veel osad endised töötajad. Endise tehase alal saab ringi kõndida, soovitan aga ettevaatlik olla ja mitte inimestele silma jääda. Google Maps’i satelliidipildi pealt on näha, kus tehas asus.
Mu isa töötas selles turbakaevanduses päris palju aastaid. Tema kirjelduste põhjal seletan, kuidas turvast toodeti ja pakiti.
Kõigepealt kaevandati soo peale kraavid, kus soost üleliigne vesi ära juhiti. Siis freesiti turbast üks kiht spetsiaalse freesiga lahti. Järgmisena segati lahtist turvast selleks, et ta ära kuivaks päikese käes. Järgmiseks lükati turvas vaaludesse, mis olid 5-7 cm kõrgused, ja siis hakkasid kogumismasinad turvast vaaludest punkritesse koguma ja soo äärde toimetama. Kuivatatud turvas oli suhteliselt kerge ning punkrite mahtu mõõdeti kantides (kuubikutes). Soo ääres aunatati spetsiaalse roomiktraktoriga turvas suurtesse vaaludesse, mis olid 8-10m kõrged. Sealt vaaludest hakati siis turvast suurte autodega tehasesse viima, kus turvas spetsiaalsetesse kottidesse pakendati. Pakendamine toimus nn. tsehhis. Pakendamise käigus sõeluti turvas vastava suurusega fraktsioonideks ja pakendati kottidesse. Pakendatud turvast viidi enamasti välisriikidesse, põhiliseks importijaks oli Holland.
Soos kuivendatud turvas, mis üle jäi, viidi kolhoosidesse ja sovhoosidesse lautadesse loomadele alla panemiseks, sest turvas imes kogu virtsa väga hästi endasse.
Tehases oli püsivalt 15-20 töötajat tööl, kõrghooaegadel isegi rohkem.
Praegu on endisest kaevandusest näha aarde ümbruses vanad väljad, kus loodusel on vaja nüüd ennast taastada. Vaikselt hakkab mets peale kasvama ja osa endisest sooalast on isegi vee all. Erinevatest väljadest viivad läbi betoonplaatidest ehitatud teed, mis praeguseks on juba kohati paigast nihkunud ja seal autoga sõita ei soovita, sest kui ühel hetkel tee väga nihkunud peaks olema, siis keset teed ümber pöörata ei saa.
Kuna vana turbakaevanduse ala on tume ja päikselisel ajal on seal väga soe, siis armastavad selliseid kohti ussid, k.a. rästikud. Kõndides peab väga ette vaatama, sest rästikuid on palju ja nad on mürgised. Soovitan kummikuid kanda. Tuleb ette vaadata, et rästikupesasse ei satu – ka neid on seal palju.
Vana turbakaevanduse alal saab üldiselt ringi kõndida (soovitan betoonteedel püsida) ja seda sürreaalset loodust nautida. Parkimiseks soovitan lugeda parkimise infot, kus on erinevad soovituslikud koordinaadid ette antud.
Kogu see info siin on minu isa käest saadud, kes töötas turbaväljadel ja tsehhis ka.
A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|0|1|2|3|4
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|5|6|7|8|9
Lingid: pole
Lisapunktid | Tüüp | Koordinaadid |
---|---|---|
Parkla madalatele autodele | Parkla | 57° 41.4020' 26° 48.7030' |
Parkla metsamaasturitele | Parkla | 57° 40.7680' 26° 48.2560' |
Aarde sildid: soovitan (4), lumega_leitav (3), rästikud (2), lahe_teostus (1), ilus_vaade (1), ettevaatus_vajalik (1), 2018_aasta_aarde_kandidaat (1)(täpsemalt)
Geocaching.com kood: GC7WM0X
Logiteadete statistika: 40 (100,0%) 0 4 0 0 0 0 Kokku: 44
Muutsin aarde staatust. Uus staatus on "Arhiveeritud".
Aaret oli liiga palju nihutada, seega tuleb uus aare teha.
Muutsin aarde staatust. Uus staatus on "Ajutiselt kättesaamatu".
Kuna aarde ümber on metsatöid tehtud, siis on vaja lisaks metsale ka aaret hooldada.
Kahjuks on siin nüüd lage ja GC lehel on peitja ajutiselt kättesaamatuks märkinud.
Tee oli sõidetav, aga selline "maasturiga huvitav". Mina hoidsin mõttejõul autot kergena, Mikk juhtis läbi lume peaaegu kohale. Päris nulli ma ei lubanud, aga oleks vist saanud ka. Õnneks läks! Aarde eest aitäh!
Sõidame läbi imeilusa lumise metsa.
Mina: ,,Kaupo, vaata kui ilusa kuuse siit saaks!:
Kaupo: ,,Liisu...need on männid,".
Aga muidu olin nii positiivselt üllatunud, et aardeni igati tugev ja korralik draivinn tee viis ja et kodumaakond selliseid põnevaid kohti sisaldab.
Aardekast natuke väsinud, aga üldiselt toimib kenasti.
Õige ligipääsu leidmine võttis natuke aega. Aga kohelejõudes oli asi seda väärt. Leitud, logitud.
Möödunud sügis millalgi tegin mõne kilomeetri kaugusel metsas peatuse, et sobivat lähenemisteed otsida. Sain aru, et olen valel pool. Õues oli juba pime ning otsustasin üldse loobuda. Õige valik. Täna, päikesepaistelisel laupäeva hommikul nägi kindlasti kõvasti rohkem.
Aarde ise leidisme väga kiirelt, täielikult Drive-in! Õige tee leidmine võttis veidi aega ning saime logi kirja. Aitäh, väga huvitav koht!
Teekond siia oli piisavalt loksuv, nii läks hommikune uni silmist. Koht ise huvitav ja veidi sürr. Tuule ja vihmapilvede tõttu seal kaua ei saanud olla.
Omamoodi äge ja sürr paik. Päris rabad meeldivad siiski rohkem. Tänu sookolli pildile tupikutest ja ligipääsuvõimalusest sai autoga mugavalt nulli sõita. Panine nimed kirja, imetlesime suurt tühja välja ja asusime sama teedpidi tagasi. Aitäh siia juhatamast!
Väga huvitav koht, täname tutvustamast! Kahju oli ainult, et rohelisemal aastaajal siia ei sattunud, oleks olnud oluliselt huvitavam pildistada ;)
Mis lahe koht! Tõkkepuust ei tea me midagi, aare oli täieik draivinn. Eemaldasin aardest kaks kommi. Ärge pange komme aardesse, need sulavad ja siis on kõik kleepuv!
Oli see alles sürr koht. Õnneks joppas kohe esimese lähenemisteega. Alguses asflat, siis kruus, siis metsatee, siis pinnastee ja äkki oppaa... asfalt! Ja keset kogu seda sürreaalsust tuli veel üks auto ka vastu. Õnneks oli laiem koht ja saime sõbralikult üksteisest mööda. Lahe leid igatahes. Aitäh peitjale.
Auto jäi tõkepuu taha ja jalutasime mööda teed aardeni. Turbaväljadel elu käib, ümbritseva kraavi on vallutanud koprad ja lagedal lendasid luiged. Vihjest ei saanud midagi aru. Aitäh.
Eelmised logid lubasid madalapõhjalisele ligipääsu. Loomulikult tuli seda infot igati oma huvides ära kasutada. Täiesti tõene info. Metsateed olid täiesti kuivad ja mugav oli kulgeda aarde suunas. Ainult viimasel jupil oli taimestik teele lähedal ja nii sain mõnegi peenema oksaga vastu autot. Viimaks jätsin minagi auto 200 m enne aaret maha ja tegin jalutuskäigu aardeni ja tagasi. Aitäh.
Siin oskasime algul sedasi läheneda, et sattusime keelumärgi ja tõkkepuu taha. Kuigi seal ka telefoni number olemas, ei hakanud tüütama. Lugesin aardekirjelduse läbi, märkisin soovitavad parkimiskohad GPS-i ja sõitsime nende poole. Kohapeal märkasime, et hetkel saab muretult madalapõhjalisega ka edasi sõita. Päris draiv inni ei hakanud tegema, viimased 200 meetrit jätsime jalutamiseks ja ümbruse uudistamiseks. Järgnevalt mõtlesime ennast karpi ja panime logi kirja. Aitüma!
tunki logi lisas kindlust, et saab autoga lõunast läbi maardla sõita nulli. Kuna tulin Luhasoo juurest, siis sobis see lähenemistee ka paremini mu plaani. Jääb ära ringi sõit. Paraku sattusin keelumärkide ja lukus tõkkepuu taha. Telefoni number oli küll kirjas aga ei hakanud oma olematu põhjuse pärast inimest vihma ja pimeda kätte ajama. Seega ots ümber ja katse number kaks. Üritasin läheneda edelast. Põhikaart mingit rada näitab. Viimase talu juurest läks paras metsasiht edasi. Minu tee lõppes turbakarjääri ümbritseva sügava kraavi kaldal. Kaardil olevat truupi reaalsuses pole. Seega teist korda ots ringi ning lääne poolt pikk ring ümber raba nulli. See aare on ju igati draivinn ka madalapõhjalistele.
Eks neid hüljatud tulbavälju ole ju nähtud ka juba, tõsi, tehase poolt on siin keskmisest palju rohkem säilinud. Guugli juhatuse järgi sõites sattusingi esmalt justnimelt sinna, alles siis märkasin lisapunktidena soovitatud parklakohti teisel pool raba. Taaskord suutsin oma standard-Octaviale augu pähe rääkida - ta on tubli metsamaastur ja enamatki veel. Sest täitsa nulli kohale ta mind viis, kusjuures nurrus seejuures veel üsnagi rahulolevalt. Aitäh järjekordse kadunud hiilguse juurde juhatamast.
See oli kindel soov ära näha ja kujunes ka reisi tippaardeks. Nii äge oli seal ratastega ringi seigelda. Sõitsime kõik teed läbi ning tulime metsateid pidi suure ringiga tõkkepuu juurde pargitud kuudi juurde tagasi. Aare oli ka korraliku teostusega. Suured tänud peitmast ja näitamast, meile väga meeldis see koht.
Mitu korda oleme mõtelnud pärast Siimu võistlusi siia tulla, aga väsimus on liiga suur olnud. Nüüd oli aare mu tegevuslistis kindlalt sees, minu jaoks pole peitja mingi suvaline geocachingu peitur, vaid mu tütre hea sõbranna. Nii et parkisin parklasse ja kõndisin kohale. Madusid õnneks ei näinud, küll aga jäneseid. Aare oli kenasti korras, aitäh!
Mäletan hästi, kui eelmine aasta sai tehtud suur Võrumaa geotuur ning kaks nädalat hiljem tuli see aare. Täna oli siia kanti asja ja käisin kohal. Autoga oli tüütu sõita, kaherattalisega oleks palju lõbusam, aga drive-in sai tehtud. Kaks sammu ja aare käes.
Mõnus lugemine oli juba aarde kirjelduski, vahvad muljetused. Laur ei pidanud paljuks nulli sõita. Sama tegi mõni minut hiljem ka Kallo oma madala esiveoga. Kui on õppinud mehed ja Jaapani riistad, on kõik võimalik :-D
Aardeleid oli hõlbus. Keerulisem osa hakka saamine vennasliigiga - kohalike parmudega - kellest üks lausa tüki must eemaldas. Eks võib niigi kaalu kaotada ;-) Täname peitjat toreda koha, aarde ja kirjelduse eest! Aare korras, võtsime kogemuse ja jätsin kolm tilka verd (parmule).
Väga lahe koht ja sisukas kirjeldus. Ka topsiga oli ju vaeva nähtud...vihje ainult kuidagi...kasutu? No ma igatahes loodan, et keegi karbi peale logima ei hakka. Aga jah, kogu komplektina väärt aare :)
Need vanad ägedad turbakaevandused on mu lemmikud kohad kohe peetrikate järel, aitäh.
See drive-in pole päris minu geolambro jaoks. Jätsime ta siis ristmikule turvaliselt meid ootama ja suundusime nimesid logiraamatusse jätma.
Ehk oleks seda kohta kauemgi nautinud kui neid hiigelsuuri parmu ja maikujutaette millise monstrumi ristsugutised poleks tahtnud meid nahka pista. Kõige õrnem meie seast oli Paavo, kelle jalale jäid lausa hambajäljed ja veri voolas...
Põgenesime kiirelt seni kuni eluvaim sees ;)
Aga aare oli igati tip-top. Mõnel teise aastaajal on seal kindlasti ohutum käia.
Täname!
Kui Võru poolt tulles panime Google navigaatori meid juhatama, juhtis ta meid Põdra külla ja seal avatasime end tõkkepuu taga. Kuna soovituslikud parklad jäid oluliselt põhja poole, tundus see siin vale koht olevat. Relokeerisime end siis soovitatud teele ning tõepoolest, see oli palju kiirem ja muretum lähenemisviis. Saime meiegi oma madala autoga peaaegu et autoaknast logida. Tänud rappa kutsumast!
Taaskord parem ja seega parem inimene. Tänud
Pressisin ennast oma madalapõhjalise autoga tagumisse parklasse. Igavene korralik asfalttee tõi ju siia! Maasturiga on see aare ju täiesti drive-in, isegi ümberkeeramise koht on olemas. Tänan.
See ussijutt hirmutas meid nii ära, et oleksime peaaegu tagasi pööranud, kuid ikkagi otsustasime selle aarde kätte saada. Parkisime auto Põdra külasse, vastava sildi juurde, lisasime uue kihi päikesekreemi ning hakkasime marssima. Ühtegi ussi ei näinud, aga see-eest saime mitu peotäit maitsvaid metsmaasikaid! Suur tänu siia juhatamast ning väga põhjaliku kirjelduse eest. Meile meeldis!
Tegin endale mõnusa olemise värskes õhus ning käisin turbakaevandust vaatamas. Aitäh peitjale!
Mida rohkem peateedelt kõrvale, seda kitsamateks ja lumisemateks läksid teed. "Ongoing" lumesadu ja tuisk panid mõtlema lähenemistee valikule. Otsustasin aaredele kagu poolt läheneda (Põdra suunast). Kaardi peal välja mõõdetud 2*1.8 km sumpamist osutus tõeliseks sumpamiseks, õnneks mitte selliseks nagu Varessaares õnnestus kogeda. Vahepeal tundus kunagi mingi mootorsaan siit läbi läinud olevat. Tänud peitjale
Pärast piisavat lumes sumpamist Lätimaal tegime siin laiska ja sõitsime nulli. Aitäh põhjaliku kirjelduse eest! Ise saime ka ühe uutmoodi stoori oma geomobiili elulukku, kui ta pärast aaret ühte kurvi võtma keeldus ning lihtsalt ühe libeda jutiga kraavi sõitis ja korraks külje maha pani. Ei jäänudki muud üle, kui mööda kraavi edasi sõita ja laugemat kohta otsida. Oh seda geopeituri rõõmu, kui saab ikka autos leiduvat tungrauda ja mootorsaagi sihipäraselt kasutada :D Igatahes õnnestus veel samal õhtul plaanitud ööbimiskohta Räpinas jõuda, ehkki ka lumises metsas oli ju tagantjärgi mõeldes täitsa kena.
Leitud. Põhja poolt lähenedes sai vabalt nulli sõita :P. Aitähh!
Tänu jahimeestele saime nulli välja. Ilma nende abita, poleks esimesest parklast edasi pressima hakanud. Praegusel hetkel madalapõhjalisega täitsa drive-in.